Badacz z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu należy do międzynarodowego zespołu, który analizował zabiegi językowe oraz ich wpływ na odbiór wiadomosci.

Młodzi dorośli z pokolenia Z mogą łatwo uznać fałszywe wiadomości za prawdziwe, jeśli są one odpowiednio skonstruowane językowo – wynika z międzynarodowych badań z udziałem dr. Artura Urbaniaka z Instytutu Lingwistyki Stosowanej (Wydział Neofilologii UAM).

Czym są sygnały wiarygodności?

Naukowcy przeanalizowali, w jaki sposób różne zabiegi językowe wpływają na odbiór informacji przez przedstawicieli pokolenia Z. Szczególną uwagę zwrócili na tzw. sygnały wiarygodności – językowe elementy, które sprawiają, że treść wydaje się bardziej autentyczna i godna zaufania. Wyniki badań pokazują, że odpowiednio dobrane słowa i konstrukcje językowe potrafią skutecznie zmanipulować młodych odbiorców, skłaniając ich do uznania fałszywych wiadomości za prawdziwe.

Co z krytyczną analizą?

Badanie stanowi istotny głos w dyskusji o bezpieczeństwie informacyjnym w erze sztucznej inteligencji. Jego wyniki wskazują na potrzebę rozwijania kompetencji krytycznej analizy przekazów medialnych, szczególnie tych pojawiających się w mediach społecznościowych.

Artykuł pt. „Gen Z and the crisis of trust: linguistic manipulation in AI-generated fake news” ukazał się w 25. jubileuszowym wydaniu czasopisma Scripta Neophilologica Posnaniensia. Publikacja powstała we współpracy z badaczami z Lynn University w Boca Raton (USA) – dr Ericą Grodzki oraz Martinem Phillipsem.