Kierunki społeczne znajdują się między innymi w ofercie Wydziału Socjologii. Studia na tym wydziale kształtują wrażliwość społeczną i wyobraźnię społeczną. Zdobędziesz konkretną wiedzę, jak i kompetencje miękkie, co pozwoli Ci samodzielne kształtować ścieżki rozwoju zawodowego.

Oferta Wydziału Socjologii

Praca socjalna (studia I stopnia | studia II stopnia)

Przygotujemy Cię do profesjonalnej pomocy osobom i rodzinom we wzmacnianiu i odzyskiwaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie.  Pokażemy Ci,  jak za pomocą metod i technik, pomagać ludziom w problemach życiowych, rozwijać ich aktywność i samodzielność oraz poprawiać jakość życia. Dowiesz się, jak działać na rzecz społeczności lokalnych, tworzyć instytucje wspierające oraz koordynować działania pomocowe. Praca socjalna to  kierunek interdyscyplinarny. Poznasz więc podstawy dyscyplin naukowych takich jak: socjologia, pedagogika, polityka społeczna, psychologia, prawo i innych z dziedziny nauk społecznych.

W trakcie studiów drugiego stopnia wybierasz jeden z dwóch modułów specjalnościowych:

  • Projektowanie pracy socjalnej. Przykładowe przedmioty: kreowanie rozwiązań integracyjnych, wsparcie rodziny wieloproblemowej, superwizja i ewaluacja pracy socjalnej.
  • Organizacja usług socjalnych. Przykładowe przedmioty: partnerstwo lokalne, działalność pożytku publicznego i wolontariat, monitoring i ewaluacja usług społecznych.

Socjologia (studia I stopnia)

Socjologia bada, czym jest społeczeństwo i jak ono działa. Przedmiotem zainteresowań socjologii są zatem wszelkie relacje pomiędzy jednostkami i grupami, wszystko to, co je umożliwia oraz co jest ich konsekwencją, między innymi: konflikty i więzi, wzory działania, instytucje i organizacje, zmiany zachodzące w społeczeństwie i świadomość jego członków. Jeśli chcesz badać społeczeństwo i relacje, to studia dla Ciebie! Pokażemy Ci, jak zadawać pytania o świat społeczny i jak szukać na nie odpowiedzi. Dowiesz się, jak korzystać z narzędzi, za pomocą których można poznawać i zmieniać społeczeństwo w całej jego różnorodności. Do wyboru w trakcie studiów jest jeden z trzech modułów tematycznych:

  • Badania rynkowe – marketing – zachowania konsumenckie. Przykładowe przedmioty: nowoczesne formy marketingu, antropologia organizacji, społeczna odpowiedzialność biznesu, różnice kulturowe w biznesie.
  • Kultura i media. Przykładowe przedmioty: współczesne badania kultury, socjologia kultury popularnej, socjologia internetu, gender studies.
  • Socjologia stosowana w sferze publicznej. Przykładowe przedmioty: opinia publiczna i media, międzykrajowe badania porównawcze, diagnozowanie problemów i planowanie strategiczne.

Socjologia, socjologia relacji (studia II stopnia)

Podczas tych studiów umożliwimy Ci poznanie niuansów socjologicznego myślenia o świecie społecznym. Ważnym elementem studiów jestbogaty wybór fakultetów (m.in.: socjologia pamięci, socjologia wizualna i badania wizualne, socjologia mody, historyczno-kulturowe aspekty żywienia na świecie, socjologia dobrobytu). Socjologia relacji pozwala na pogłębienie kompetencji socjologicznych i nauczenie się ich stosowania w kontekście relacji organizacyjnych (nie tylko w przedsiębiorstwach). Zdobędziesz kompetencje do pracy badacza i diagnosty rzeczywistości społecznej (znajomość metod, technik, narzędzi i procedur umożliwiających empiryczne badanie procesów społecznych.

Socjologia, socjologia stosowana (studia II stopnia)

Pozwala na nauczenie się socjologicznego spojrzenia na rzeczywistość i wzbogacenia wcześniejszych kompetencji o narzędzia i teorie typowe dla socjologii. Przykładowe przedmioty: Warsztat wyobraźni socjologicznej, Metody badań socjologicznych, Techniki analizy danych ilościowych, Techniki analizy danych jakościowych.

Zaawansowane badania socjologiczne (studia II stopnia)

Studia drugiego stopnia dla absolwentów kierunków humanistycznych i społecznych. Przygotują Cię do profesjonalnej pracy w roli badacza społecznego, zarówno w obszarze działalności naukowej, jak i w firmach badawczych, instytucjach samorządowych czy organizacjach pozarządowych. Zdobędziesz kompetencje dotyczące realizacji i koordynacji badań społecznych na wszystkich ich etapach. Nauczysz się także pozyskiwania środków na badania oraz prezentowania ich wyników pod kątem oczekiwań różnych kategorii odbiorców.

Podczas zajęć w ramach pracowni badawczych uczymy, jak przygotować badania społeczne, jak je zrealizować, dobierając do tego odpowiednie metody i techniki badawcze, jak przeanalizować zebrane dane i jak skutecznie rozpowszechniać pozyskane wyniki. Pracownie badawcze, realizowane w małych grupach projektowych, dają możliwość bliskiej współpracy pomiędzy prowadzącymi a osobami studiującymi.