Badacz z UAM należy do międzynarodowego zespołu, który zajmuje się badaniem wykorzystania algorytmu w przestrzeni miejskiej. Dr Michał Rzeszewski jest autorem projektu “Przestrzeń-oprogramowanie-człowiek: rozszerzona rzeczywistość smart city” finansowanego z Programu Opus 17. 

 

W projekcie dr Michał Rzeszewski razem z grupą badaczy będzie analizować proces tworzenia oprogramowania wykorzystującego lokalizację użytkownika. Naukowcy będą to robić w kontekście kulturowym i geograficznym, ocenią również rolę algorytmów w kształtowaniu przestrzeni miejskiej.

Algorytmy działają, nawet jeśli ich nie zauważamy

Naukowiec Wydziału Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UAM wyjaśnia, że cyfrowe oprogramowanie w mieście jest niezwykle ważne. Tłumaczy, że towarzyszy nam niemal na każdym kroku. To dzięki cyfrowej technologii możemy wypożyczyć rower miejski, sprawdzić rozkład tramwajów.

 

– W tkankę miejską wplecione jest oprogramowanie, które naprawdę trudno zauważyć. Na to, jak postrzegamy przestrzeń niekiedy bardziej wpływają informacje znalezione w internecie niż to, co obserwujemy na zewnątrz, czy rozmowy z ludźmi i wyrażane przez nich opinie. Gracz Pokemon Go inaczej widzi przestrzeń, niż osoba, która nie korzysta z tej gry. Chcemy się dowiedzieć, w jakim stopniu kod i algorytmy wpływają na zachowania społeczne, a także warunkują sposób zarządzania przestrzenią – mówi badacz z UAM.

 

Badacz z UAM – na czym skupi się zespół projektowy?

W projekcie zespół naukowców skupi się na analizie procesu powstawania oprogramowania, które wykorzystuje lokalizację użytkownika w kontekście kulturowym oraz geograficznym. Chcą też ocenić rolę algorytmów w kształtowaniu przestrzeni w mieście. Badacze odwiedzą Bristol, Boston, Bhubaneswar w Indiach oraz Songdo w Korei Południowej, miejscowość wybudowaną od podstaw jako inteligentne miasto.

Przeprowadzą rozmowy z programistami smart cities w Polsce, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Indiach i Korei Południowej. W ten sposób chcą zbadać wpływ kultury na tworzenie oprogramowań zarządzających przestrzenią miejską. Zamierzają obserwować twórców cyfrowej technologii, ale też jej użytkowników.

Zajmą się także technologią rozszerzonej rzeczywistości. Google prowadzi już pierwsze testy, a plany na wykorzystanie technologii są ogromne. Wkrótce dzięki rozszerzonej rzeczywistości będziemy mogli np. zobaczyć na smartfonie nie tylko trójwymiarowy mural, ale również nowy budynek, który ma powstać w określonym miejscu.

 

– Trudno dyskutować o przestrzeni mając do dyspozycji dwu lub trójwymiarowe prezentacje w postaci planów architektonicznych. Znacznie łatwiej jest korzystać z modelu, który wszyscy widzą w ten sam sposób i w tej samej przestrzeni. Microsoft nazywa to mieszaną rzeczywistością, czyli połączeniem cyfrowych i materialnych obiektów w jeden amalgamat – wyjaśnia badacz z UAM.

 

Zaciekawił Was ten projekt? Cały artykuł o badaczu z UAM i badaniach znajdziecie na stronie „Życia Uniwersyteckiego”.