Studenci UAM w trakcie studiów sami korzystają z programów mentoringowych. Dzięki wsparciu rozwijają własne projekty naukowe i odkrywają własną ścieżkę rozwoju. Na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu powstał program, w którym to studenci zostali mentorami.

Studenci UAM wspierają licealistów

MENTORusznik to pierwszy w historii UAM program, w którym studenci są mentorami,  a ich słuchaczami uczniowie liceum. Ta relacja ma pomóc licealistom w świadomym rozwoju szkolnym, zawodowym i osobistym poprzez wymianę doświadczeń. Projekt powstał jesienią 2019 roku i jest realizowany od stycznia 2020 roku. Propozycje współpracy skierowano do uczniów III LO w Poznaniu, a zainteresowanie było większe, niż się spodziewano. Jeszcze w 2019 roku przeprowadzona została więc rekrutacja, która pozwoliła wyłonić 14 par mentorskich.

Jak wygląda współpraca?

W programie uczestniczy 14 licealistów oraz 14 studentów UAM z sześciu wydziałów. Uczniowie decydowali się na współpracę ze studentami z wydziałów, na których zamierzają studiować w przyszłości. Studenci UAM pracowali z nimi nad realizacją wyznaczonego wcześniej celu. Wybrane przez pary mentorskie cele miały przyczynić się do rozwoju licealistów. Najczęściej związane były z umiejętnościami miękkimi i kompetencjami społecznymi. Pierwsze spotkania odbywały się ,,face to face”. Z powodu pandemii część z nich odbyła się w trybie zdalnym.

Studenci UAM także zauważają korzyści ze współpracy

Studenci UAM, którzy zostali mentorami pełnią także rolę ambasadorów uczelni i odnieśli sukces. Uczniowie nabyli nowe kompetencje i być może utwierdzi ich to w przekonaniu, że UAM to dobry wybór. Z kolei studenci uważają, że sporo nauczyli się od swoich podopiecznych. Obie strony odniosły więc korzyści dzięki udziałowi w tym innowacyjnym projekcie. Atutem MENTORusznik jest też integracja społeczności uczelnianej.

Kilka słów o projekcie

Projekt powstał jesienią 2019 roku przy wsparciu władz rektorskich UAM i dziekańskich Wydziału Studiów Edukacyjnych. Od początku opiekę merytoryczną nad programem pełniły mgr Katarzyna Banaszak (opiekun naukowy Koła Naukowego Edukacji Międzykulturowej działającego na WSE UAM) oraz dr Anna Sobczak i dr Anna Wawrzonek (opiekunki naukowe Studenckiego Koła Naukowego Doradztwa Zawodowego i Personalnego „PROGRESSIO” WSE UAM). Studenci UAM, którzy zostali mentorami licealistów reprezentują takie wydziały: Wydział Biologii, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej, Wydział Matematyki i Informatyki, Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, Wydział Psychologii i Kognitywistyki oraz Wydział Studiów Edukacyjnych.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej? Odwiedź stronę MENTORusznik 
Możesz też przeczytać artykuł w „Życiu Uniwersyteckim” i poznać inicjatorów projektu